Sesamolie 

De therapeutische werking van sesamolie.


Sesamolie is erg belangrijk binnen de Ayurvedische geneeskunde.


Sesamolie heeft een hoge voedingswaarde waarde en is rijk aan vitamine A, B en E, ijzer, calcium, magnesium en koper. Bij regelmatig gebruik kan sesamolie stress en spanning wegnemen, het zenuwstelsel voeden, zenuwaandoeningen voorkomen, vermoeidheid en slapeloosheid wegnemen en kracht en vitaliteit bevorderen.


Door de aanwezige antioxidanten vertraagt de olie het verouderingsproces.


Wanneer de huid regelmatig met deze olie wordt ingesmeerd blijft hij zacht, elastisch en jong.


Olie behandeling voor het hoofd.


Hoofd- en haarverzorging nemen binnen Ayurveda een belangrijke plaats in, ook wat betreft het aandacht geven aan schoonheid.

Goede hoofd – en haarverzorging heeft een tweeledig effect: deze brengt via de hoofdhuid de geest in balans en het maakt de haren mooier.


Sesamolie schijnt de vitamine E de haargroei een flinke boost te geven en voedt het je haar tot diep in de punten. Was je haren eerst met shampoo, vervolgens de sesamolie met een handdoek om de haren en deze minimaal 15 minuten laten intrekken en dan uitspoelen.

Welkom in het Kapha-seizoen!

 

Het weer is koud, de dagen zijn korter en de nachten langer. Lekker warm in bed willen blijven liggen en het liefst alles in slow motion, dit verhoogt je Kapha dosha, en vooral als deze dosha in jouw constitutie al dominant is.

Dosha’s zijn basiskrachten: een soort kosmische krachten die samenwerken om alle levende wezens in stand te houden. Je hebt als mens alle drie de dosha’s in je Vata, Pitta en Kapha maar meestal voert er één of een combinatie van twee dosha’s de boventoon. Dat is jouw ayurvedische type (constitutie).

Kenmerken van een verhoogde Kapha dosha zijn: sufheid, lethargie, overgewicht, spijsverteringsproblemen, slijm gerelateerde ziekte en negatieve emoties.

Het is belangrijk de Kapha wat meer in actiestand te brengen door:

 

  • Afwisseling te zoeken in de dagelijkse routine.
  • Houd jezelf warm en vermijd warme ruimtes.
  • Regelmatig en intensief bewegen zoals; cardio/interval training, bootcamp.
  • Één keer per week sap-vasten, fruit of ( gepureerde ) groentesappen.
  • Drink over de hele dag door gemberthee, bij voorkeur ook juist voor iedere maaltijd
  • Sta vroeg op het liefst voor 6 uur. ( ik hoor de meeste al denken “jaaa daaag!!” maar probeer dat maar eens voor een week en je zal merken dat je meer energie gaat krijgen.
  • Eet minder op een dag, je mag zelfs het ontbijt overslaan.
  • Gebruik meer ( pittige ) specerijen.

 

( niet alleen een Ayurvedische massage maar de winter-treatment is ook erg geschikt voor de Kapha dosha )